Ondertekenaars Transparantieovereenkomst tonen in 2022 meer openheid over dierproeven

• 15 juni 2023

Het eerste jaarverslag over 2022 voor de Transparantieovereenkomst Dierproeven in Nederland laat zien dat de ondertekenaars sinds de lancering van de overeenkomst in 2021 gezamenlijk meer openheid tonen dan voor de lancering. Zo hebben bijvoorbeeld alle 20 ondertekenaars nu een statement over hun betrokkenheid bij dierproeven op hun website.

De ondertekenaars zijn universiteiten, universitair medische centra, onderzoeksinstituten, bedrijven en organisaties. De overeenkomst is opgesteld in samenwerking met de Stichting Informatie Dierproeven (SID) en de European Animal Research Association (EARA), geïnspireerd op bestaande transparantieovereenkomsten in verschillende Europese landen.

Verder zijn in 2022 meer ondertekenaars proactief als het aankomt op het informeren van hun niet-wetenschappelijk personeel over de dierproeven die ze doen door het geven van lezingen (15 ondertekenaars), bezoeken aan het dierenlab organiseren (15 ondertekenaars) of door uit te nodigen voor bijeenkomsten over dierenwelzijn (6 ondertekenaars).

Als het gaat om externe communicatie over dierproeven, maken meer ondertekenaars gebruik van videomateriaal van hun proefdieren (9 ondertekenaars), videomateriaal van hun proefdierfaciliteiten (8 ondertekenaars) en van foto’s van proefdieren in een experiment (7 ondertekenaars). Meer dan de helft van de ondertekenaars (9) heeft enkele journalisten een rondleiding gegeven. Het aantal ondertekenaars dat niet-technische samenvattingen van proefdieronderzoek op hun eigen website publiceert is stabiel gebleven (6 ondertekenaars).

Ondertekenaars hebben ook samen een evenement georganiseerd. Zo vond in mei 2022 de eerste Open Week plaats, dankzij inzet van de Radboud Universiteit, het Radboudumc, Sportvisserij Nederland, Charles River Laboratories en het Biomedical Primate Research Centre. Zij openden hun deuren, op locatie of online, voor media, politici en omwonenden om de dialoog over dierproeven aan te gaan. Het evenement werd zowel door bezoekers als medewerkers zeer gewaardeerd. Harry Emmen, hoofd toxicologie bij Charles River Laboratories, over hun bijdrage aan de Open Week genaamd ‘Labgesprekken’: “Bij Charles River doen we ons best om zo proactief en transparant mogelijk te communiceren over de veiligheidstesten die wij uitvoeren en de dierproeven die daarbij vereist zijn. We besteden daar aandacht aan met onze constructieve Labgesprekken waarbij politici, journalisten, academici en de omwonenden een rondleiding krijgen in onze locatie in Den Bosch. De Labgesprekken bieden een uitstekende mogelijkheid tot meer openheid rond onderzoek met en zonder proefdieren.”

Twee ondertekenaars hebben bijgedragen aan een Nieuwsuur-item (vanaf 8.25) waarin besproken werd of proefdieronderzoek op termijn te vervangen is door proefdiervrije methoden. Tijdens het item waren de faciliteiten, proefdieren en procedures bij het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) en het Nederlands Kankerinstituut (NKI) te zien. Ook gaven Jan Langermans (adjunct-directeur BPRC) en Marieke van de Ven (hoofd mouse clinic NKI) een interview.

Kirk Leech (executive director EARA): “Het eerste jaarverslag van de Transparantieovereenkomst Dierproeven Nederland is een belangrijke stap naar meer openheid in het gebruik van proefdieren in onderzoek en het belang daarvan. Het is goed te zien dat er al vooruitgang in is geboekt en hopelijk kan hier verder op worden voortgebouwd.”

Ondertekenaars

Amsterdam UMC, Biomedical Primate Research Centre, Charles River Laboratories Den Bosch B.V., Envigo RMS B.V., Erasmus MC, Hubrecht Instituut, Universiteit van Leiden, Leiden UMC, Universiteit Maastricht, Nederlands Kankerinstituut, Nederlands Instituut voor Ecologie, Nederlands Herseninstituut, Radboudumc, Radboud Universiteit, Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen, TNO, Rijksuniversiteit Groningen en UMC Groningen, Vereniging Sportvisserij Nederland, Vrije Universiteit Amsterdam, Wageningen University & Research.

Bekijk deze pagina voor meer informatie.