Cosmetica

Dierproeven voor cosmetica verboden

In Nederland geldt al sinds 1997 een verbod op dierproeven voor de ontwikkeling van cosmetische producten volgens de Wet op de Dierproeven (Wod).

Dierproeven voor cosmetische eindproducten zijn sinds 2004 bij wet verboden in heel Europa. Daarnaast is het in de Europese Unie sinds 2013 verboden cosmetica en grondstoffen voor gebruik in cosmetica op dieren te testen. Dat geldt ook voor de verkoop van cosmeticaproducten die getest zijn op dieren.

De werking van deze producten wordt getest op mensen. Zij geven zich hiervoor vrijwillig op. Er wordt al jarenlang intensief geïnvesteerd in alternatieven door dierproeven door de cosmetica-industrie. Omdat nog niet alles onderzocht kan worden met behulp van proefdiervrije methodes maakt men ook gebruik van beschikbare toxicologische gegevens uit dierproeven die in het verre verleden zijn uitgevoerd. Zo kan de veiligheid van een cosmeticaproduct ook vastgesteld worden.

Cosmetica is niet alleen make-up

Veel mensen denken bij cosmetica direct aan make-up en parfum. Onder cosmetica vallen ook producten voor je persoonlijke verzorging zoals tandpasta, scheerschuim, shampoo, bodylotion en deodorant. Cosmetica zijn ook producten die beschermen tegen te veel zonlicht, de oorzaak van bepaalde soorten kanker. Cosmetica is dus eigenlijk alles wat valt onder persoonlijke verzorging en make-up.

Buiten Europa

In sommige landen, zoals China, worden dierproeven ten behoeve van cosmetica soms nog verplicht gesteld. De cosmetica-industrie zet zich in om ook de wetgeving in deze landen richting Europees voorbeeld te laten schuiven. Dit doen ze o.a. door het goede voorbeeld te geven en te investeren in alternatieven voor dierproeven die andere landen ook kunnen gebruiken.

Claim dierproefvrij

Omdat dierproeven voor cosmetica sinds 2004 verboden zijn kun je alle cosmetica sinds 2004 dierproefvrij noemen.  Volgens de wetgeving moeten wel alle ingrediënten op veiligheid zijn onderzocht en daarom is elk ingrediënt van cosmetica ooit in het verleden met het behulp van dierproeven getest.

Lees meer over cosmetica en dierproeven op de website van de Nederlandse Cosmetica Vereniging.