Dierproeven en jouw gezondheid

Hart- en vaatziekten

Een gezond lichaam en een gezond hart gaan meestal samen. Meestal, maar niet altijd. Je kunt door erfelijke afwijkingen of een verkeerde leefstijl last krijgen van hart- en vaatziekten, maar dat kan ook als je gezond leeft. Proefdieronderzoek helpt bij het vinden van de oorzaken, zodat we deze ziekten kunnen voorkomen.

Waarom dierproeven?

Bij wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten zijn soms dierproeven nodig. Dit geldt vooral bij projecten die het ontstaan van hart- en vaatziekten onderzoeken, maar ook voor het ontwikkelen en verbeteren van behandelmethoden. Deze studies kunnen om ethische en praktische redenen niet worden uitgevoerd bij mensen.

Wat is het resultaat van dierproeven?

We begrijpen de werking van het hart dankzij dierproeven en het gebruik van organen van dieren. Dit heeft onder meer de volgende resultaten opgeleverd:

• Medische behandelmethoden
    De behandeling van acute hartaandoeningen kent veel meer mogelijkheden na uitvindingen zoals de bypass, stents en pacemaker. Bij een bypassoperatie worden de bloedvaten van en naar het hart vervangen door bloedvaten uit andere delen van het lichaam. Het plaatsen van stents maakt vernauwde bloedvaten wijder. De pacemaker kan bij bepaalde patiënten de hartfunctie sterk verbeteren. In het uiterste geval kan een harttransplantatie het leven van de patiënt verlengen. Dierproeven hebben al deze behandelmethoden mogelijk gemaakt en zijn nog altijd nodig om verdere verbeteringen te realiseren.
  • Ontwikkeling medicijnen
    De kennis die we met dierproeven hebben opgedaan, heeft ons in staat gesteld doelgericht medicijnen te ontwikkelen en bepaalde aandoeningen te behandelen. Er zijn verschillende medicijnen beschikbaar om een zwakke hartfunctie te versterken, onder andere de zogenaamde bètablokkers.
  • Effecten testen
    Dierproeven tonen aan welk effect nieuwe middelen op de hartfunctie hebben, bijvoorbeeld of het middel bij normaal gebruik hartritmestoornissen veroorzaakt.
  • Fundamenteel onderzoek
    In fundamenteel onderzoek met proefdieren wordt naar de werking van de bloedvaten gekeken, zowel onder normale omstandigheden als onder bijzondere condities zoals een vetrijk dieet. Deze studies geven inzicht in het ontstaan, voorkomen en behandelen van verkalking in de aderen. Aandoeningen van de bloedvaten kunnen ook een erfelijke achtergrond hebben, zoals een aangeboren aandoening van de vetstofwisseling die de kans op een hartaanval op jonge leeftijd sterk verhoogt. Ook hiervoor bestaan speciale diermodellen die ons helpen het ziekteproces beter te begrijpen, zodat we aan een betere preventie en behandeling kunnen werken.