Universiteiten en SID delen de visie van de Europese Commissie over proefdieren in onderzoek

• 4 april 2022

Het Europees Parlement nam op 16 september 2021 een resolutie aan over maatregelen voor een versnelde afschaffing van het gebruik van dieren in onderzoek.

Op 10 februari 2022 antwoordde de Europese Commissie op de resolutie van het Europees Parlement. De Europese Commissie steunt de oproep van het Europees Parlement niet en geeft aan dat de richtlijn, Directive 2010/63 voor de bescherming van dieren die gebruikt worden voor wetenschappelijke doeleinden, voldoende functioneert om tot vermindering van proefdiergebruik te komen. Tevens is het momenteel nog niet mogelijk om alle benodigde onderzoeken zonder proefdieren te doen. Daarom verwerpt de Europese Commissie de noodzaak voor verdere regelgeving.

The Guild, opgericht in 2016, met 21 prominente universiteiten in Europa als leden, steunt het standpunt van de Europese Commissie. Volgens The Guild zou het geleidelijk afschaffen van het gebruik van dieren in biomedisch onderzoek de medische vooruitgang in Europa in gevaar brengen. Je kunt er meer over lezen in dit artikel.

Ook de Stichting Informatie Dierproeven (SID) deelt het standpunt van de Europese Commissie. Het gebruik van proefdieren is nodig maar niet vrijblijvend. Goede wetenschap gaat gepaard met zorg voor dierenwelzijn, en, met het doel van het onderzoek voor ogen, werken aan vermindering en methoden om zo min mogelijk dieren te gebruiken voor onderzoek.