Vaccin – op basis van oud gelekoortsvaccin – ingezet tegen COVID-19

• 14 juli 2020

Een aangepaste vorm van de basis van een vaccin tegen gele koorts lijkt ook te werken tegen COVID-19. Virologen van het Rega Instituut aan de KU Leuven hebben met dit vaccin goede resultaten geboekt bij tests op hamsters. De Belgische onderzoekers beginnen aan het einde van dit jaar de eerste klinische tests.

Het team van Belgische onderzoekers aan de KU Leuven is in januari gestart met de ontwikkeling  van acht varianten van een vaccin tegen het nieuwe coronavirus. Uit de proeven is één kandidaat-vaccin naar voren gekomen dat bijzonder goed blijkt te werken bij hamsters. Na toediening van dit vaccin was het virus niet of nauwelijks nog detecteerbaar in de longen van de hamsters.

“Bij de hamsters die het kandidaat-vaccin kregen, zagen we tot wel een half miljoen keer minder virus dan bij de hamsters uit de controlegroepen. De dieren bleven ook gespaard van een longinfectie. De longen van de proefdieren uit de controlegroepen waren daarentegen wel duidelijk aangetast”, legt Neyts uit. Bovendien bleek dat zelfs één dosis van het kandidaat-vaccin voldoende was om bescherming te bieden tegen de infectie. Bij meerdere dieren gebeurde dit bovendien al binnen de tien dagen na de vaccinatie.

Het kandidaat-vaccin is gemaakt op basis van het bestaande vaccin tegen gele koorts en kan in de proefdieren dus immuniteit tegen COVID-19 en tegen gele koorts opwekken. In het gelekoortsvaccin werd een stukje van de genetische code van het SARS-CoV-2-virus geplakt.

Bron: Innovation Origins