Toegankelijke uitzending over afwegingen bij gebruik proefdieren

• 17 april 2019

Televisiemaker programma Focus Jeroen Kortschot wint SID-prijs

Jeroen Kortschot van het televisieprogramma Focus (NTR) kreeg gisteren de eerste SID-prijs uitgereikt. De regisseur maakte vorig jaar een uitzending over dierproeven met als titel Muis redt levens. De SID-prijs is bestemd voor makers van publicaties die op een toegankelijke en genuanceerde manier aandacht besteden aan actuele ontwikkelingen op het gebied van dierproeven en alternatieven. De andere twee genomineerden voor de prijs waren Joris Westerveld (wetenschapsjournalist de Volkskrant) en Angela Rijnen (blad Monitor van ZonMw). PAGINA MUIS NIET GEVONDEN

Kortschot ontving de prijs en een aan de prijs gekoppeld geldbedrag van 500 euro uit handen van voorzitter Wilbert Frieling van de Stichting Informatie Dierproeven. In de uitzending van Focus keek Kortschot mee naar dierproeven die volgens wetenschappers echt noodzakelijk zijn. Ook stond de NTR-verslaggever samen met hen stil bij de vraag welke overwegingen spelen bij het gebruik van dieren in medisch onderzoek.

De stichting plaatst op haar website regelmatig interessante artikelen of uitzendingen op tv of radio over dierproeven, proefdieren en alternatieven. Dat past in de doelstelling om geïnteresseerden hierover zo objectief mogelijk te informeren. Vorig jaar besloot het stichtingsbestuur de journalisten die deze artikelen schrijven of er een uitzending over maken, in het zonnetje te zetten met de SID-prijs. Een evenwichtig artikel of een uitzending op radio of televisie draagt namelijk bij aan de doelstelling die de stichting nastreeft.

De artikelen en uitzendingen die de stichting vorig jaar op de nieuwspagina van haar website onder de aandacht bracht, werden door het bestuur beoordeeld op basis van een aantal criteria. Zo werd onder meer gekeken of de berichtgeving extra aandacht trok in de media, zich op een actueel vraagstuk op het gebied van dierproeven/proefdieren richtte, nieuwe gegevens en inzichten presenteerde en vlot en toegankelijk in een uitnodigende, betogende stijl met een heldere argumentatie geschreven of opgezet was.

De genomineerden ontliepen elkaar niet al te veel in de totaalscore. Op een specifiek en ook heel belangrijk aspect scoorde het Focus-programma aanmerkelijk beter dan de andere twee genomineerden. Dat was de aandacht die werd gescoord in andere media. De winnaar zorgde namelijk voor een behoorlijk aantal online en social media berichten en had daarmee de meeste spin-off in de publiciteit.