Dierproeven met biologisch afbreekbare hartkleppen en stents

• 13 januari 2021

Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven hebben biologisch afbreekbare hartkleppen en stents getest in proefdieren. De functie van de hartklep of het bloedvat worden tijdelijk overgenomen door deze biologisch afbreekbare implantaten en bevorderen de groei van lichaamsweefsel. Het lichaam kan zichzelf daardoor herstellen.

Bij bepaalde afwijkingen aan de hartkleppen of bloedvaten kunnen implantaten tijdelijk een oplossing bieden. Een patiënt met hartkleppen die niet goed sluiten of opengaan is vaak kortademig, moe en kan last krijgen van duizelingen bij inspanning. Ook een vernauwing in een bloedvat kan tot soortgelijke klachten leiden. Kunstkleppen kunnen de functie van de falende kleppen overnemen en een stent wordt gebruikt om vernauwing van een bloedvat tegen te gaan.

Deze behandelingen bieden vaak echter geen permanente oplossing voor de patiënt. Bij kinderen met een aangeboren hartafwijking zouden kunstkleppen bijvoorbeeld regelmatig moeten worden vervangen, omdat ze niet meegroeien. Daarom zijn er nog geen kunstkleppen ontwikkeld voor kinderen. En stents kunnen een ontstekingsreactie veroorzaken waardoor het vat over tijd opnieuw dichtgroeit.

Een onderzoeksteam van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde daarom samen met het UMC Amsterdam en de bedrijven Suprapolix, Xeltis en STENTiT  – gefinancierd door onder meer de Hartstichting en Health Holland – kunststof hartkleppen en stents die het lichaam over tijd kan afbreken en vervangen door lichaamseigen weefsel. De onderzoekers hebben deze implantaten nu preklinisch getest op proefdieren.

Bron: De Ingenieur