Medicijnen testen op menselijk weefsel

3 oktober 2017

Medisch bioloog dr. Jeffrey Beekman ontdekte dat met gekweekt menselijk weefsel veel beter kan worden vastgesteld of een medicijn voor taaislijmziekte aanslaat. De methode die Beekman gebruikt is erg nieuw. Daarom kijkt de hele wereld over zijn schouder mee. Het zou namelijk zo maar eens kunnen dat door zijn methode dierproeven in toekomst overbodig worden. Er wordt nu gekeken of deze kweekmethode ook kan werken bij andere ziektes, zoals darmkanker.

Medicijnen die getest worden op menselijke cellen kunnen een betere uitkomst voorspellen dan via dierproeven, blijkt uit het onderzoek van Beekman. “Een medicijn dat twee jaar geleden in ontwikkeling was voor taaislijmziekte en werkte bij muizen, testte ik op menselijk weefsel. Het werkte niet. Onlangs bleek uit een grote klinische studie dat het medicijn inderdaad niet werkt bij mensen.”

De methode van Beekman is voordeliger en sneller. “Het unieke aan deze kweekmethode is dat je de cellen oneindig kunt kweken”, zegt Beekman. “Normaal menselijk weefsel houdt na een paar celdelingen op, maar omdat we nu een begincel pakken, een stamcel, deelt het verder. Daarnaast groeien deze stamcellen automatisch uit tot mini-orgaantjes die het weefsel waaruit ze afkomstig zijn heel goed nabootsen.”

Alternatief voor dierproeven
Beekman kan in het lab, waar hij hoofd van is, makkelijk 500 metingen op een dag doen. Als hij metingen met dierproeven zou doen dan zou hij er misschien zo’n tien per week kunnen doen. Het testen op menselijk weefsel kan dus grootschaliger dan bij dierproeven.

Willy van Heumenprijs 2017
Vrijdag 29 september kreeg Beekman de Willy van Heumenprijs 2017 van de Stichting ‘Stimuleringsfonds Alternatieven voor Proefdieren’. Hij ontving 15.000 euro voor zijn onderzoek waarin hij medicijnen voor taaislijmziekte test in gekweekt menselijk weefsel. De Willy van Heumenprijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich in Nederland inzet op het gebied van vermindering van het gebruik van proefdieren voor medisch onderzoek.

Bronnen: RTL Nieuws en umcutrecht.nl