LUMC-wetenschappers ontvangen subsidie voor onderzoek longepitheel bij COVID-19

• 12 augustus 2020
  • leestijd 1 minuut

Prof. dr. Pieter Hiemstra en dr. Anne van der Does van de afdeling Longziekten van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) hebben een subsidie van 500.000 euro ontvangen van ZonMw en de Stichting Proefdiervrij. De subsidie wordt gebruikt om onderzoek te doen naar het logepitheel bij COVID-19.

Het longepitheel bekleedt de luchtwegen en de longblaasjes, en is het voornaamste celtype dat wordt geïnfecteerd door SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt. LUMC-wetenschappers gaan onderzoeken hoe epitheel verkregen uit verschillende anatomische locaties (van neus tot longblaasje) reageert op infectie met SARS-CoV-2.

Daarnaast wordt een deel van de subsidie gebruikt voor het ontwikkelen van een Fibrose Long-Chip. “Deze chip kan in de nabije toekomst worden ingezet voor het onderzoeken van lange termijn longschade bij COVID-19”, vertelt Van der Does. “Bij de ontwikkeling van de chip proberen we een model te ontwikkelen waarbij we de effecten van het huidige coronavirus bij patiënten zo goed mogelijk na kunnen bootsen. Met dit model willen we vervolgens achterhalen of (langdurige) longschade bijvoorbeeld met behulp van medicatie geremd of zelfs voorkomen kan worden.”

Bron: LUMC