Over SID  |  FAQ  |  Contact
Home Dierproeven Proefdieren Gezondheid Kenniscentrum Wetgeving Nieuws & links

Minder schade na hartaanval

25 februari 2011 - Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht
(UMC Utrecht) hebben een eiwit ontdekt, dat een rol speelt bij het ontstaan van schade na een hartaanval. In het onderzoek vergeleken zij gewone muizen met genetisch gemodificeerde muizen zonder het eiwit genaamd Fibronectine EDA. Na een hartaanval blijkt het hart van de muizen zonder het eiwit minder beschadigd:

  • minder wijde hartspier
  • beter pompvermogen
  • minder ontstekingsverschijnselen

 

Noodzaak

Jaarlijks sterven in Nederland ruim 10.000 mensen aan de gevolgen van een hartaanval en ruim 90.000 mensen worden ermee opgenomen in het ziekenhuis. Nieuwe behandelmethoden zijn dus hard nodig. Dankzij een beurs van de Nederlandse Hartstichting gaat het UMC Utrecht vervolgonderzoek doen naar mogelijke behandelmethoden, waarmee hartschade na een infarct kan worden beperkt of zelfs voorkomen.


Lees hier het hele artikel.

(Datum laatste wijziging: 28-02-2011)
Deel op Twitter Twitter Deel op Facebook Facebook
Deel op MySpace MySpace Deel op Hyves Hyves
Deel op Nujij Nujij Deel op eKudos eKudos