Lancering Center for Sustainable Animal Stewardship (CenSAS)

7 juni 2017

Op 9 mei 2017 is het Center for Sustainable Animal Stewardship (CenSAS) gelanceerd. CenSAS is een samenwerking tussen de Wageningen University & Research en de Universiteit van Utrecht. “Wij willen de discussie op gang brengen over de manier waarop mensen en dieren op een goede manier kunnen samenleven”, aldus Frank Meijboom, hoofd van CenSAS. Samen met Maite van Gerwen (projectcoördinator) en Ludo Hellebrekers (mede-aanjager) beoogt Meijboom de doelstellingen van CenSAS te bereiken.

De lancering van het samenwerkingsverband was tevens de start van een discussie. CenSAS hield de genodigden een aantal stellingen voor en peilde de meningen. Een van de vragen was bijvoorbeeld: “Vindt u het acceptabel dat er muizen worden gebruikt in onderzoek naar welvaartsziekten?” Aan het einde van de bijeenkomst werd door een druk op een rode knop de website gelanceerd.

Het CenSAS gaat duidelijk de discussie aan over het gebruik van proefdieren, zoals het ook het debat over landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren aanjaagt. In wisselende samenstelling, afhankelijk van het onderwerp, wil het CenSAS partijen uit de wetenschap, het bedrijfsleven en de samenleving met elkaar in gesprek laten komen over het omgaan met dieren.